Nesmrtelné kousky


Jana na svém blogu Design Eclectic před několika dny psala o nesmrtelné designové klasice v podobě židle Thonetky. Na to konto jsme potom rozvinula diskuze, kde jsme se shodly, že bychom si přály vědět, které ze současných věcí se stanou nesmrtelné a i za dalších 100 let je budou lidé stále chtít doma a budou je považovat je za designovou klasiku. První, co mě v této souvislosti napadlo, je legendární křeslo Poäng (původně Poem), které začala vyrábět Ikea už v roce 1976 a které je stále i po více než 30 letech jednou z nejprodávanějších a nejoblíbenějších věcí v sortimentu Ikea. Důkazem oblíbenosti tohoto křesla je i fakt, že pro letošní jaro/ léto ho Ikea nabízí ve dvou nových provedeních (viz. obrázek). Napadá vás taky nějaký kandidát na nesmrtelnou klasiku?

5 komentářů:

  1. ne kandidát, ale celý seznam kandidátů:) když zůstanu u Ikea, tak klasika už je systém Billy - myslím, že výroba taky začala v 70. letech

    ale jinak jsou pro mně nesmrtelná klasika spíš křesla a židle od Eamsových, židle Arneho Jacobsena nebo pantonka atd. atd. atd.:)

    OdpovědětVymazat
  2. Poäng křeslo se momentálně snažím vyexpedovat z bytu, to pohupování už mě nebaví. Že bych je tedy uložila do sklepa pro další generace? :-)
    A co české výrobky? Co vstoupí do dějin - jako třeba křesla od Halabaly, porcelánové nádobí Ladislava Sutnara... Pelcl? Velčovský?
    Eames, Jasobsen, Panton - to už klasika je, ale co jí v budoucnu bude? Chci si to koupit, dokud je to levné a běžně k sehnání. :-)))

    OdpovědětVymazat
  3. tak to jsem špatně pochopila - jestli budoucí, tak hlasuju pro Pelcla - třeba sada Vicenza, sklárny krachly, tak těch kusů nezůstane moc - třeba...

    OdpovědětVymazat
  4. No přesně. S tím křeslem Poäng třeba: mně se to křeslo vlastně nikdy moc nelíbilo a ani teď se mi moc nelíbí. Přijde mi takové robustní a neforemné. Ale kdo ví, třeba za 30 let to bude hroznej hit a budu litovat, že jsem si ho teď nekoupila. Proto je asi lepší nic nevyhazovat, ale já na druhou stranu nesnáším přeplněný prostory. Je to dilema.

    OdpovědětVymazat
  5. Tohle Ikea křeslo je podle mě patří skutečně ergonomicky k tomu nejlepšímu, co bylo vymyšleno. Že je dnes v každé druhé domácnosti to jen potvrzuje, i když se tím pádem zařadilo do kategorie něčeho obyčejného a často odmítaného. Zprofanovanost mu ublížila, ale nic to nezmění na tom, že o tomto je skutečný design. Věci musí být především funkční.

    Majka

    OdpovědětVymazat